Prowadzenie ciąży

kobieta z testem ciążowymBoisz się ciąży? Niepotrzebnie. Ciąża to nie choroba. Będąc pod naszą opieką przekonasz się, że to mogą być najpiękniejsze chwile w Twoim życiu. Zaopiekujemy się Tobą i dzieckiem od strony medycznej, wszystko wyjaśnimy Tobie i partnerowi, pomożemy też w codziennych trudnościach, jakie mogą pojawić się w ciąży. Będziesz zaopiekowana i bezpieczna.

Jestem w ciąży

Zrobiłaś test ciążowy i zobaczyłaś dwie kreski? Masz dużo pytań i wątpliwości? Zgłoś się do nas, a my poprowadzimy Twoją ciążę. Będziemy Ci towarzyszyli we wszystkich etapach ciąży, na bieżąco monitorując i oceniając stan płodu, wspierając Cię na każdej wizycie.
W zespole Kliniki mamy kilku lekarzy ginekologów-położników specjalizujących się w prowadzeniu ciąży. Możesz wybrać lekarza, który się Tobą zajmie i będzie opiekował przez 9 miesięcy. W naszej klinice prowadzimy ciąże zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników (PTGiP). Wszyscy nasi lekarze mają doświadczenie i wiedzę, stale podnoszoną na polskich i zagranicznych szkoleniach i kursach. Mają również certyfikaty FMF czyli Fundacji Medycyny Płodowej z Londynu (Fetal Medicine Foundation). Certyfikat taki mogą otrzymać jedynie lekarze, którzy wykażą się odpowiednio wysokim poziomem wykonywanych badań USG oraz wiedzą na temat wad możliwych do wykrycia podczas badania USG.

Na pierwszą wizytę najlepiej zgłosić się w 7-8 tygodniu ciąży. Jeśli ciąża przebiega prawidłowo, to wizyty kontrolne odbywają się raz na 4 tygodnie. Podczas każdej wizyty mierzymy masę ciała, ciśnienie tętnicze krwi i oceniamy ryzyko ciążowe. W razie podejrzenia nieprawidłowości pogłębiamy diagnostykę, a w razie konieczności wdrażamy właściwe leczenie. Pod opieką ginekologa-położnika kobieta powinna pozostawać przez cały okres ciąży.
W naszej klinice można prowadzić całą ciąże i u nas urodzić swoje dziecko. Można również wybrać oba warianty oddzielnie – czyli tylko prowadzić ciąże, lub tylko u nas urodzić dziecko (wówczas wymagamy wizyty kwalifikacyjnej miesiąc przed terminem porodu).

Badania w ciąży

Do 10 tygodnia ciąży

Podczas pierwszej wizyty – najczęściej około 7-8 tygodnia wykonujemy kontrolne USG (dopochwowe) by potwierdzić ciążę. Podczas tego badania określamy m.in.

• lokalizację ciąży;
  • czy ciąża jest pojedyncza czy może bliźniacza;
  • zaawansowanie ciąży według USG;
  • oceniamy narząd rodny oraz jajniki.

Te pierwsze badanie jest tak ważne, bo możemy wykluczyć ciąże pozamaciczną, nieprawidłowe lokalizacje wewnątrzmaciczne (m.in. ciąże szyjkową, w bliźnie po cesarskim cięciu). W przypadku ciąż mnogich, określamy ilość łożysk i owodni. Podczas tej wizyty lekarz przeprowadza dokładny wywiad medyczny, pyta o choroby przewlekle, przyjmowane leki, przebyte zabiegi, poprzednie ciąże oraz datę ostatniej miesiączki. To wszystko pozwala nam zaplanować harmonogram opieki nad ciężarną kobietą, ustalić najbardziej optymalne terminy badań USG.

Podczas tej pierwszej wizyty lekarz wystawia skierowania na następujące badania:

• Grupa krwi i Rh (jeżeli ciężarna nie ma wyników takich badań);
  • Morfologię krwi i badanie ogólne moczu;
  • Badanie stężenia glukozy we krwi na czczo;
  • Badanie w kierunku HIV, HCV oraz VDRL (badanie w kierunku zakażenia HIV, żółtaczką oraz kiłą);
  • Badanie cytologiczne (jeśli nie było wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy);
  • Badanie w kierunku toksoplazmozy oraz różyczki (jeśli pacjentka nie chorowała i nie była szczepiona);
  • Oznaczenie poziomu TSH.

11-14 tydzień ciąży

Pomiędzy 11 a 13 tygodniem i 6 dniem powinno być wykonane USG (zwane przez pacjentki genetycznym). Najbardziej wskazane jest badanie pomiędzy 12 a 13 tygodniem, kiedy płód ma mniej niż 84 mm. Wówczas jesteśmy w stanie ocenić:

• wielkość płodu i ewentualną skorygowanie terminu porodu;
  • anatomię płodu I trymestru,
  • czynność serca płodu (FHR)

Razem z badaniem USG rekomendujemy wykonanie tzw. testu podwójnego. Jest to tzw. badanie prenatalne nieinwazyjne. Polega ono na pobraniu niewielkiej ilości krwi z żyły i ocenie stężenia ciążowego białka osoczowego A (białka PAPP-A) oraz wolnej podjednostki gonadotropiny kosmówkowej beta-HCG). Są to substancje wytwarzane podczas ciąży, pełniące role biochemicznych markerów ciąży. Zarówno dane uzyskane z badania USG (przezierność karkowa, ocena kości nosowej, przepływy w zastawce trójdzielnej i przewodzie żylnym) i markerów biochemicznych z krwi pozwalają ocenić ryzyko wystąpienia wad genetycznych i ewentualnie skierować pacjentkę na dodatkowe badania.

15-20 tydzień ciąży

W tym wieku ciąży kierujemy pacjentki na:

• badanie krwi - morfologię
  • badanie ogólne moczu.

Pomiędzy 18 a 22 tygodniem powinno zostać wykonane tzw. połówkowe/prenatalne badanie USG (najbardziej optymalny termin badania między 20 a 22 tygodniem). Podczas tego badania również oceniamy szczegóły anatomiczne, oceniamy stopień rozwoju płodu, jego wielkość.

21-26 tydzień ciąży

Początek drugiego trymestru to czas na:

• sprawdzenie stężenia glukozy we krwi,
  • ponowienie badań na przeciwciała anty-Rh u kobiet z Rh (-),
  • badanie w kierunku toksoplazmozy (jeśli w I trymestrze wynik był ujemny).

27-32 tydzień ciąży

Między 27. a 32. tygodniem ciąży zalecamy pacjentce wykonanie:

• USG (ocena wzrastania płodu i ponowna szczegółowa ocena anatomii płodu),
  • morfologii krwi,
  • badania ogólnego moczu;
  • badanie przeciwciał anty-D (jeżeli istnieje ryzyko konfliktu serologicznego).

33-37 tydzień ciąży

W trzecim trymestrze ciąży kierujemy pacjentkę na:

• badanie morfologii krwi i badanie ogólne moczu,
  • badanie bakteriologiczne (posiew z pochwy i odbytu w kierunku paciorkowców B-hemolizujących pomiędzy 35 a 37 tygodniem ciąży)
  • badanie antygenu HBs,
  • badanie w kierunku HIV,
  • badanie na VDRL oraz HCV (kobiet z grup ryzyka).

38-39 tydzień ciąży

Kierujemy na badanie:

•  badanie morfologii krwi i badanie ogólne moczu,

Po 40 tygodniu

Badanie KTG, badanie USG