Usuwanie mięśniaków, polipów

Mięśniaki

LekarzMięśniaki macicy to łagodne nowotwory. Ryzyko ich powstawania rośnie wraz z wiekiem. Na podstawie lokalizacji mięśniaków można wyróżnić ich różne rodzaje:

• szyjkowe,
  • podśluzówkowe,
  • środścienne,
  • podsurowicze,
  • uszypołowane,
  • międzywięzadłowe.

Mięśniaki mogą nie dawać żadnych objawów, ale mogą być też bardzo uciążliwe. Najczęściej obserwowane dolegliwości przy mięśniakach to:

• bolesne krwawienia miesiączkowe,
  • nieprawidłowe lub przedłużające się krwawienia (obfite i zbyt długie miesiączki)
  • bóle podbrzusza,
  • ból podczas stosunku seksualnego,
  • bóle w odcinku lędźwiowym kręgosłupa,
  • ucisk na pęcherz moczowy lub odbytnicę (zaparcia, bolesne parcie),

Obecność mięśniaków może powodować również trudności z zajściem w ciążę, jak również zwiększać ryzyko poronień.

Wskazania do operacji

Rodzaj i nasilenie objawów zależy od umiejscowienia mięśniaków i ich rozmiaru. Bywa, że choć mięśniaki są małe, ale przez to, że znajdują się na błonie śluzowej macicy, powodują bardzo krwawe miesiączki, które nie pozwalają kobiecie normalnie funkcjonować. Z kolei te położone przy błonie surowiczej, mogą nie dawać żadnych objawów.

Biorąc pod uwagę ocenę mięśniaków i planując leczenie bierzemy pod uwagę: wielkość, umiejscowienie, dynamikę wzrostu, a także unaczynienie mięśniaków.

Operacja jest wskazana, gdy:

• mięśniaki macicy powodują dolegliwości bólowe, obfite miesiączki, które pogarszają jakość życia (np. anemie),

• kobieta nieskutecznie stara się o dziecko lub doświadczyła poronień,

• mięśniak/i rosną szybko i istnieje ryzyko, że stanowią zmianę złośliwą.

Jakie operacje?

U kobiet w wieku rozrodczym, które planują jeszcze ciążę, najczęściej zalecana jest operacja polegająca na wyłuszczeniu mięśniaków (myomektomia). Operacje te wykonuje się laparoskopowo, wykonując niewielkie nacięcia, bez potrzeby otwierania powłok jamy brzusznej. Ogromną przewagą takiego zabiegu jest krótszy czas rekonwalescencji, mniejsze ryzyko wystąpienia powikłań, i przede wszystkim – zachowanie macicy.

U pacjentek, które nie planują już ciąży, zalecamy wykonanie zabiegu histerektomii, czyli usunięcia macicy.

Polipy

Polipy macicy to narośla, które występują w wewnętrznej wyściółce (endometrium) macicy. Zwykle są niezłośliwe (nienowotworowe), ale mogą powodować problemy z miesiączką lub płodnością, jeśli nie są leczone. Polipy macicy mogą być okrągłe lub owalne i osiągać rozmiary od kilku milimetrów (będąc nie większymi niż ziarno maku), do kilku centymetrów, czyli dorównując wielkością piłce golfowej.

Polipy mogą nie dawać żadnych objawów, ale również mogą być uciążliwe. Do objawów polipów macicy zaliczamy:

• nieregularne miesiączki,
  • niezwykle obfite krwawienie podczas miesiączki,
  • krwawienie lub plamienie między miesiączkami,
  • bezpłodność,
  • plamienie lub krwawienie z pochwy po menopauzie (czerwona, różowa lub brązowa krew),
  • krwawienie po stosunku

Polipy macicy – leczenie

Standardowym leczeniem jest usunięcie polipa podczas histeroskopii. W zależności od wyniku badania histopatologicznego, ustala się dalsze postępowanie. Niekiedy usunięcie polipa kończy proces leczenia, a nieiedy jest krokiem do dalszej diagnostyki i ostatecznie operacji.

Usunięcie macicy

Histeroktomia czyli usunięcie macicy: Rodzaj operacji zależy od tego jak dużo i jak duże są mięśniaki, a także gdzie są położone. Stosowane w Klinice metody operacyjne:.

• Całkowita histerektomia brzuszna
  • Histerektomia przezpochwowa z asystą laparoskopu
  • Nadpochwowe wycięcie macicy